ماده۳ـ هدف
ژ ـ Out Turn Figure: رقم سند نهایی صادره از طرف تحویلگیرنده در خصوص دریافت میزان نفت و فرآورده تخلیهشده از کشتی/ مخزندار در ترمینال نفتی
شرکت ملی نفت ایران موظف است کلیه تبادلات نفتخام، میعاناتگازی و فرآوردههای نفتی در مبادی ثانویه (مخازن استیجاری و شناور) را تحت نظر “اداره کل نظارت” به عنوان تنها مرجع رسمی تعیین و اعلام ارقام دقیق صادرات نفتخام و میعاناتگازی انجام دهد.
خ ـ گاز طبیعی: گاز تصفیهشده و شیرینسازیشده در خروجی شرکتهای پالایش گاز
الف ـ در خصوص نحوه اندازهگیری تولیدات نفت و گاز، «دستورالعمل نحوه اندازهگیری احجام و اوزان نفت (نفت خام و میعانات گازی)، گاز طبیعی و فرآوردههای نفتی و گازی در خصوص اندازهگیری احجام تولیدی نفت و گاز و سایر مباحث مطروحه» ملاک عمل خواهد بود.
ماده(۶)ـ نحوه اندازهگیری گاز غنی تولیدی:
مسئولیت به روزرسانی جداول نه گانه این دستورالعمل و ابلاغ آن به شرکتهای تابعه وزارت نفت به صورت سالانه برعهده وزارت نفت میباشد.
۲ـ توزین تانکرهای جادهپیما توسط باسکولهای مورد تأیید
تبصره۱ـ خطوط لوله انتقال فرآوردههای اصلی از خروجی پالایشگاههای نفتی میبایست مستقل و واحدهای تحویلدهنده و تحویلگیرنده موظف به بررسی و مسدودسازی کلیه انشعابات میباشند.
تبصره۲ـ در مورد درآمد ناشی از فروش فرآوردههای نفتی، سازمان هدفمندسازی یارانهها مکلف است اعتبارات ردیف مربوط به طرف دوم در بخش مصارف جدول تبصره (۱۴) قانون را مطابق آییننامه اجرایی آن تبصره به عنوان بخشی از دستمزد طرف دوم به حساب آن شرکت واریز نماید.
تبصره ـ برای نفتخامهای سروش و کوروش، اندازهگیری و نمونهگیری صرفاً از مخازن کشتی صادراتی/ مبادلاتی قابل انجام میباشد.
ب ـ طرف دوم مکلف است در مقاطع زمانی سهماهه صورتوضعیتهای عملکرد مالی عملیات خود را بر مبنای مصوبه شورای اقتصاد که به تأیید سازمان حسابرسی نیز میرسد، برای تأیید و تسویه به کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت نفت با دبیری وزارت نفت، ارائه نماید. تأیید صورتوضعیتهای یاد شده، حسب مورد به منزله قطعی شدن دستمزد طرف دوم و میزان بستانکاری/بدهکاری طرف دوم از/به دولت (خزانه) خواهد بود.
و ـ محل تحویل نفت خام و میعانات گازی به کلیه خریداران داخلی حسب مورد نقطهی خروجی شرکتهای تولیدی (واحدهای بهرهبردار) یا پالایشگاههای گازی است. هزینهی حمل نفت خام یا میعانات گازی از نقطهی خروجی شرکتهای تولیدی (واحدهای بهرهبردار) یا پالایشگاههای گازی به عهدهی خریداران است.
کلیه شرکتهای تابعه وزارت نفت موظفند نسبت به ارتقاء و تجهیز کلیه مبادی تحویل و تحول نفت، گاز و فرآوردههای اصلی نفتی و گازی به سامانه (سیستم)های اندازهگیری خودکار دقیق (CUSTODY) (مشتمل بر میتر/ اسکید میترینگ، ادوات صحتسنجی شامل انواع پروور و مستر میتر، نمونهگیر خودکار و برخط، فلوکامپیوتر، سوپروایزری و دستگاههای خودکار سنجش سطح و دمای مخازن ذخیره) با تأیید “ادارهکل نظارت” در مراحل تدوین شرح کار، پیشنهادهای فنی منتخب شرکتهای تأمینکننده، مدارک طراحی پایه و تفصیلی مرتبط با سیستمهای اندازهگیری و نظارت بر تستهای کارخانهای و میدانی، اقدام لازم را به عمل آورند.
ت ـ شرکت ملی پخش: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران
ماده۵ ـ دامنه کاربرد
الف ـ طرف دوم و شرکتهای عملیاتی بابت کلیه درآمدهای ناشی از اجرای این قرارداد و مصوبه شورای اقتصاد در خصوص دریافت سهم (دستمزد) منظور شده به استناد جزء (۷ ـ ۲) بند (ص) تبصره (۱) قانون، مشمول پرداخت مالیات با نرخ صفر و معاف از پرداخت سود سهام به دولت میباشد.
تبصره۲ـ کمیت و کیفیت مواد افزودنی وارداتی و دریافتی از پتروشیمـیها که به منظور اختلاط با فرآوردههای موضوع ماده (۸) این دستورالعمل به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در پالایشگاهها تحویل میگردد، مستتر در حجم فرآوردههای خروجی از پالایشگاهها میباشد.
۲ـ عمقیابی مخازن ذخیره برای سایر فرآوردهها
۱ـ۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور
ب ـ طرف دوم متعهد به برداشت صیانتی از مخازن نفت و گاز در طول دوره قرارداد است.
ماده(۲۲)ـ انعقاد قرارداد فروش:
۴ـ۱ـ سازمان برنامه: سازمان برنامه و بودجه کشور
ماده(۱)ـ موضوع و دامنه کاربرد:
تبصره ـ در مواردی که شرایط قرارداد حاضر با قرارداد موجود بین طرف دوم و وزارت نفت موضوع تصویبنامه شماره ۶۵۰۶۴/ت۵۳۳۴۳هـ مورخ ۳۱/۵/۱۳۹۵ اختلاف داشته باشد، مفاد قرارداد حاضر ملاک عمل خواهد بود. در مواردی که این تصویبنامه نسبت به تصویبنامه فوقالذکر مسکوت باشد، مفاد مصوبه قبلی کماکان معتبر میباشد.
تبصره۳ـ با توجه به تعدد نقاط اندازهگیری در مصارف عملیاتی، گازهای سوزانده شده و تزریقی در شرکتهای فرعی، احجام گاز مربوطه توسط شرکت ملی نفت ایران اعلام میگردد.
جدول (۸): اندازهگیری حجم گاز تولیدی، صادراتی، وارداتی و میزان گازهای تزریقی، سوزاندهشده و مصرفی
ردیف | موضوع | روش اندازهگیری | |||||||||||||||||||||||||||
۱ | اندازهگیری حجم گاز صادراتی به ترکیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان و نخجوان و گاز وارداتی از ترکمنستان (چالایوک، سرخس و لطفآباد) و آذربایجان | سامانههای اندازهگیری اوریفیس، اولتراسونیک و توربینی نصب شده در محلهای اندازهگیری | |||||||||||||||||||||||||||
۲ | اندازهگیری حجم گاز غنی تحویلی به شرکت ملی گاز از میادین مزدوران، شوریجه B ، شوریجه D و گنبدلی | سامانههای اندازهگیری نصب شده براساس ماده (۶) این دستورالعمل | |||||||||||||||||||||||||||
۳
تبصره۲ـ در انتخاب و تعیین نفتکشهای مادر، صادراتی و مبادلاتی داخلی که اندازهگیری میشوند، بایستی الزاماتی نظیر وضعیت مناسب ساختمان بدنه و دیواره مخازن، اتصالات و شیرهای ارتباطی، جداول واسنجی (کالیبراسیون) معتبر مخازن، تجهیزات استاندارد اندازهگیری ارتفاع و دما، نمونهگیری، مستندات و سوابق معتبر قبلی بارگیری/ تخلیه نفتکش و … رعایت گردد. درصورتیکه نفتکشهای انتخابی فاقد شرایط استاندارد اندازهگیری از نظر “اداره کل نظارت” ارزیابی گردند، شرکتهای اصلی موظف میباشند وفق نظر ” اداره کل نظارت ” در بارگیریهای بعدی نفتکش مربوطه را انتخاب ننمایند.
مرجع نظارت بر کمیت و کیفیت اوزان و احجام سوخت تحویلی به مجریان سوخترسانی (بانکرینگ) و فروش میعاناتگازی و نفتخام از طریق بورسانرژی “ادارهکل نظارت” میباشد . شرکتهای عامل در اجرای موارد فوقالذکر مطابق با الزامات مندرج در مواد این دستورالعمل باید هماهنگی لازم را از قبل با آن اداره کل به عمل آورند. تبصره ـ در صورت بروز خطا در سامانه (سیستم)های اندازهگیری موجود که سبب مخدوش شدن اعتبار اندازهگیریها گردد، “اداره کل نظارت” مجاز است بنا بر تشخیص خود نسبت به اعلام تغییر و اصلاح نقطه مذکور اقدام نموده و شرکتهای تحویلدهنده و تحویلگیرنده ملزم به اجرای آن میباشند. تبصره۱ـ شرکت ملی گاز ایران موظف است نسبت به تجهیز مسیرهای گاز تحویلی به خط سراسری، گاز مایع تولیدی، اتان استحصالی، سوخت مصرفی و گاز سوزانده شده پالایشگاهها به سامانههای اندازهگیری دقیق (CUSTODY) مطابق با نظر “اداره کل نظارت” اقدام نماید. ۸ ـ شرکتهای عملیاتی: شرکتهای تولیدی تابع/تحت پوشش/تحت مالکیت شرکت نفت. ماده۱۰ـ ثبت و نگهداری اطلاعات فنی و مالی و تسویهحساب گواهینامههای کالیبراسیون تجهیزات اندازهگیری، جداول و ضرایب حجمی و وزنی و جـداول کالیبراسیون مخازن ذخیره مرتبط با جداول ۹گانه این دستورالعمل میبایست مورد تأیید “ادارهکل نظارت” باشد. ض ـ هدررفتگی: مقادیر نفتخام و میعاناتگازی که در اثر وقوع حوادث در واحدهای بهرهبرداری و خطوط انتقال و مخازن ذخیره هدر رفته و قابل بازیافت نمیباشند. ب ـ در مورد میزان تولیدات نفت و گاز و صادرات آنها، نظر اداره کل نظارت قطعی و مبنای محاسبات است. تبصره ـ با توجه به عدم امکان اندازهگیری سیال چند فازی در خروجی میادین نفتی با دقت CUSTODY و دقت پایین سامانه (سیستم)های اندازهگیری در خروجی واحدهای بهرهبرداری و همچنین اختلاط تولید چند میدان نفتی در یک واحد بهرهبرداری، میزان تولید نفت به تفکیک میادین هریک از شرکتهای تولیدی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران تا زمان نصب سامانه (سیستم)های اندازهگیری دقیق (CUSTODY) به روش سرشکن توسط شرکت ملی نفت ایران تعیین و اعلام گردد، بهنحویکه مجموع آن از سقف میزان تولید اعلامی “اداره کل نظارت” حسب ماده فوق تجاوز ننماید. و ۱۳۰۰ ج ـ طرف دوم مکلف به اجرای تصمیمات ابلاغی وزارت نفت در مورد تنظیم میزان تولید سالانه نفت تولیدی بر اساس حجم عملیات هر یک از میادین نفتی طبق مصوبه شورای اقتصاد است. همچنین طرف دوم مکلف است عملیات مربوط به این قرارداد را تحت نظارت عالیه وزارت نفت مطابق رویههای معمول در صنعت نفت به انجام رساند. تأمین امکانات لازم برای استقرار کارکنان سازمانی “ادارهکل نظارت” در تمامی مبادی اندازهگیری شامل اسکان، غذا، دفترکار، وسیله نقلیه، ملزومات اداری، خطوط ارتباطی، تردد، ایاب و ذهاب و هزینههای مترتب، بلیت هواپیما، اولویت اختصاص منازل سازمانی، البسه ایمنی و اداری و کلیه امکانات رفاهی و سایر تسهیلات رایج و همچنین کلیه هماهنگیها و تمهیدات لازم جهت انجام مأموریتهای اداری داخلی و خارج از کشور، حسب مورد بر عهده شرکتهای نظارتشونده در حد مدیران/ مدیرانعامل شرکتها در این دستورالعمل میباشد. نظارت کامل بر حسن انجام این ماده بر عهده مدیرانعامل چهار شرکت اصلی میباشد. ۳ـ توزین تانکرهای جادهپیما توسط باسکولهای مورد تأیید |
|||||||||||||||||||||||||||||
۲ | اندازهگیری حجم فرآوردههای نفتی صادراتی و وارداتی و بانکرینگ در بندر صادراتی ماهشهر | ۱ـ سامانههای اندازهگیری جابجایی مثبت برای نفتکوره
ماده۲ـ شرکت نفت مکلف است بر مبنای مصوبه شورای اقتصاد در خصوص تعیین سهم (دستمزد) این شرکت از تولید نفت و گاز کشور به تفکیک هر میدان / مخزن نفت و گاز، قراردادی را با وزارت نفت به نمایندگی دولت در چهارچوب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفتی و گازی و با رعایت شرایط مندرج در این آییننامه و مطابق قرارداد پیوست این آییننامه که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، منعقد نماید. این قرارداد برای سال ۱۴۰۱ جایگزین قرارداد موجود بین شرکت نفت و وزارت نفت موضوع تصویبنامه شماره ۶۵۰۶۴/ت۵۳۳۴۳ﻫـ مورخ ۳۱/۵/۱۳۹۵ میشود. ۵ ـ۱ـ خزانه: خزانهداری کل کشور ۲ ـ عمقیابی مخازن ذخیره ساحلی برای صادرات |
|||||||||||||||||||||||||||
۱۰ | اندازهگیری حجم میعاناتگازی صادراتی از عسلویه | ۱ ـ سامانههای اندازهگیری جابجایی مثبت و اولتراسونیک سایت ۱ و سامانه اندازهگیری توربینی سایت ۲
۲ـ شرکت نفت: شرکت ملی نفت ایران. ب ـ درصورتیکه طرف دوم تا پایان ماه بعد موفق به برداشت سهم خود از درآمد حاصل از فروش تولیدات نفت و گاز نشود، میتواند نسبت به برداشت محصولات یا سایر عواید میدان مطابق بند (هـ) از ماده (۶) این قرارداد با تأیید طرف اول اقدام نماید. ماده۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند: ماده(۲۳)ـ وظایف شرکتهای فرعی: ۱۰ـ نفت: نفتخام و میعاناتگازی. هـ ـ تا زمان نصب تجهیزات اندازهگیری موردنیاز در خروجی واحدهای بهرهبرداری و نقاط مبادلاتی، مطابق مواد (۵) و (۶) دستورالعمل نحوهی اندازهگیری احجام و اوزان نفت، گاز و فرآوردههای اصلی اقدام خواهد شد. ظ ـ تحویلگیرنده: کلیه واحدهای مصرفکننده خوراک/ سوخت دریافتی از شرکتهای فرعی میباشند. ۱۵ـ۱ـ نفت تولیدی: نفت خام فراورش شده در خروجی کارخانههای بهرهبرداری که مطابق مشخصات کیفی طرف دوم جهت صادرات یا مصارف داخلی تولید میگردد. ماده۲ـ طرفین قرارداد ماده(۱۰)ـ اولویت سامانههای اندازهگیری: جدول (۳): اندازهگیری حجم میعاناتگازی تثبیتشده تولیدی تبصره۲ـ هزینههای تأمین و نصب سامانههای اندازهگیری بهعنوان بخشی از هزینههای بازسازی و نوسازی تجهیزات محسوب میشود که شورای اقتصاد مکلف است نسبت به پیشبینی آن در تعیین سهم شرکت نفت اقدام نماید. ۸ ـ۱ـ شرکتهای عملیاتی: کلیه شرکتهای فرعی وابسته به طرف دوم تبصره۱ـ در ارتباط با نفت و فرآوردههای اصلی در صورت عدم نصب و یا خارج شدن موقت سامانه (سیستم) میترینگ از مدار بهرهبرداری (به دلایل فنی و تعمیراتی یا عدم کارکرد با دقت موردنظر)، عمقیابی مخازن ذخیره و در مرحله بعد (بهجز مواردی که در جداول ۱ تا ۹ این دستورالعمل به سایر روشهای اندازهگیری تصریح شده باشد) روش توزین (استاتیکی و ریلی) و اندازهگیری کشتی حسب مورد در هر یک از مبادی بنابر اعلام و تأیید “ادارهکل نظارت” تا زمان نصب و یا رفع مشکل، در تعیین مقادیر کمی و کیفی مبنای عمل خواهد بود. ماده(۱۳)ـ نحوه محاسبه عملیات اندازهگیری کشتی به کشتی (STS): ماده(۲)ـ تعاریف: ماده۶ ـ اصول حاکم ماده(۲۱)ـ ارتقاء و تجهیز مبادی تحویل و تحول: “ادارهکل نظارت” به منظور تأیید صحت و اعتبار اندازهگیریها توسط شرکتهای اصلی در مبادی مذکور در این دستورالعمل، موظف است نظارت مستمر در خصوص اندازهگیریهای جداول شماره ۱، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹ داشته باشد. در خصوص اندازهگیریهای جداول شماره ۳ و ۸، نظارت آنها حسب مورد براساس بازرسیهای غیرمستمر و صرفاً در چهارچوب انطباق روشهای اندازهگیری با استانداردهای مربوطه میباشد.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر قرارداد وزارت نفت (به نمایندگی از دولت) با شرکت ملی نفت ایران۱۲ـ۱ـ ارزش نفت و گاز تولیدی: مجموع ارزش تولیدات نفت و گاز به قیمتهای صادراتی اعلامی وزارت نفت و بدون در نظر گرفتن محل عرضه و نحوه فروش ر ـ TCV (Total Calculated Volume): حجم استاندارد ناخالص بعلاوه آب آزاد بر اساس شاخصهای کیفی محموله ماده(۲۴)ـ سازندگان و تجمیعکنندگان: تبصره ـ در صورت عدمتأیید اسناد مبادلاتی توسط هریک از طرفین تحویلدهنده و یا تحویلگیرنده، دلایل خود را بهصورت مکتوب به “اداره کل نظارت” ارائه نمایند. پس از بررسی، نظر “اداره کل نظارت” به عنوان مرجع مرضیالطرفین، فصلالخطاب بوده و طرفین تحویلدهنده و تحویلگیرنده میبایست براساس آن نسبت به تهیه و تأیید (مهر و امضاء) اسناد مربوطه اقدام نمایند. ۲ ـ میترهای توربینی بازوهای بارگیری شرکت ملی پخش عسلویه جهت بارگیری تانکرهای جادهپیما |
|||||||||||||||||||||||||||
۱۱ | اندازهگیری حجم میعاناتگازی صادراتی از بندر سیراف | سامانه اندازهگیری جابجایی مثبت تأسیسات بندر سیراف | |||||||||||||||||||||||||||
۱۲ | اندازهگیری حجم میعاناتگازی صادراتی از لنگرگاه خارگ و عسلویه | عمقیابی مخازن کشتی براساس ماده ۱۴ این دستورالعمل | |||||||||||||||||||||||||||
۱۳ | اندازهگیری حجم مایعاتگازی صادراتی کارخانه گاز و گازمایع (NGL) سیری | سامانه اندازهگیری اولتراسونیک |
انجام عملیات اندازهگیری کمی و کیفی، نمونهگیری و واسنجی (کالیبراسیون) در مبادی مورد اشاره در این دستورالعمل حسب مورد بر عهده شرکتهای اصلی بوده که این امر از طریق واحدهای سازمانی موجود در شرکتهای فرعی و با نظارت و تأیید “اداره کل نظارت” انجام خواهد شد.
ماده۸ ـ شرکت نفت و شرکتهای عملیاتی تابع در چهارچوب قرارداد موضوع این آییننامه بابت کلیه درآمدهای ناشی از اجرای مصوبه شورای اقتصاد تا سقف سهم چهارده و نیم درصد (۵/۱۴%) ارزش مجموع تولید نفت و گاز در خصوص دریافت سهم / دستمزدهای منظور شده در این آییننامه، بر اساس جزء (۷ ـ ۲) بند (ص) تبصره (۱) قانون، مشمول پرداخت مالیات با نرخ صفر و معاف از پرداخت سود سهام به دولت و مالیات و عوارض ارزش افزوده میباشد. عملیات تمام شرکتهای عملیاتی برای اقدامات موضوع این آییننامه، از طریق شرکت نفت با دولت تنظیم خواهد شد. مالیات و عوارض ارزش افزوده مربوط به تولید زنجیره نفت و گاز در چهارچوب تبصره (۵) ماده (۱۷) قانون مالیات برارزش افزوده ـ مصوب ۱۴۰۰ ـ و آییننامه اجرایی آن محاسبه خواهد شد.
“اداره کل نظارت” موظف است فهرست آن دسته از مبادی که مجهز به سامانه (سیستم)های اندازهگیری خودکار دقیق (CUSTODY) مورد تأیید آن اداره کل نیستند و یا بهطور موقت از فعالیت خارج میباشند را به مدیران عامل شرکتهای اصلی اعلام نماید. پیگیری موضوع تا نصب و راهاندازی سامانه (سیستم) میترینگ مورد تأیید ” اداره کل نظارت”، بر عهده آن مدیران میباشد.
۲ـ سامانه اندازهگیری توربینی برای فرآورده بنزین
جدول (۱): اندازهگیری حجم نفت صادراتی و وارداتی و طرح معوض از مبادی اولیه
پ ـ شرکتهای فرعی: کلیه شرکتهای تابعه زیرمجموعه شرکتهای اصلی
ماده(۱۵)ـ گواهی واسنجی (کالیبراسیون):
ز ـ Bill of Lading: بارنامه صادره از طرف تحویلدهنده در خصوص میزان نفت و فرآورده بارگیری شده در کشتی/ مخزندار در ترمینال نفتی
کلیه شرکتهای فرعی که حسب قراردادهای منعقده به عنوان تحویلدهنده اقدام به ارسال خوراک/ سوخت به سایر واحدهای مصرفکننده به عنوان تحویلگیرنده مینمایند، موظفند نسبت به انجام کلیه امور مربوط به اندازهگیری کمی و کیفی مشتمل بر تهیه و تنظیم اسناد کمی و کیفی، عمقیابی مخازن، پروو میترها، نمونهگیری و تجزیه و تحلیل (آنالیز) نمونه، رفع اشکالات نرمافزاری و سختافزاری، تعویض، جایگزینی، ارتقاء و تجهیز سیستمهای اندازهگیری، واسنجی (کالیبراسیون) دورهای و سایر موارد را با هماهنگی و تأیید “اداره کل نظارت” به انجام برسانند. مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این ماده بر عهده مدیرانعامل شرکتهای فرعی و چهار شرکت اصلی میباشد.
این قرارداد بین وزارت نفت (به نمایندگی از دولت) و طرف دوم منعقد میگردد.
جدول (۴): اندازهگیری حجم فرآوردههای نفتی اصلی (به غیر از گازمایع) تحویلی
از پالایشگاهها به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران
ردیف | موضوع | روش اندازهگیری |
۱ | اندازهگیری حجم فرآوردههای نفتی تحویلی به شرکت ملی پخش از پالایشگاه تبریز | عمقیابی مخازن ذخیره فرآورده در پالایشگاه |
۲ | اندازهگیری حجم فرآوردههای نفتی تحویلی به شرکت ملی پخش از پالایشگاه امامخمینی (ره) شازند | ۱ـ عمقیابی مخازن ذخیره فرآورده در پالایشگاه
محسن خجسته مهر ـ مدیرعامل |
دستورالعمل نحوه اندازهگیری احجام و اوزان نفت، گاز و فرآوردههای اصلی
ماده۳ـ در اجرای بند (ح) ماده (۱) قانون الحاق (۲)، برای حفظ ارزش تجاری شرکت نفت، درآمد حاصل از فروش تمامی محصولات هیدروکربوری تولیدی شرکت نفت، در دفاتر قانونی و حساب سود و زیان آن شرکت ثبت و پس از کسر سهم /دستمزد خود بابت ارایه انواع خدمات، مطابق مصوبه شورای اقتصاد، باقیمانده به حساب بستانکاری دولت (خزانه) و صندوق توسعه ملی ثبت میشود.
ردیف | موضوع | روش اندازهگیری | ||||||||||||||||||||||||||||
۱ | اندازه گیری حجم نفتخام صادراتی از خارگ | سامانه اندازهگیری توربینی در ساحل آذرپاد و اسکله شرقی پایانهنفتی خارگ | ||||||||||||||||||||||||||||
۲ | اندازهگیری حجم نفتخام صادراتی از لنگرگاه خارگ | عمقیابی مخازن کشتی بر اساس ماده ۱۴ این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۳ | اندازهگیری حجم نفتخام صادراتی از لاوان | سامانه اندازهگیری جابجایی مثبت فلات قاره لاوان | ||||||||||||||||||||||||||||
۴ | اندازهگیری حجم نفتخام صادراتی از سیری | عمقیابی مخازن ذخیره ساحلی | ||||||||||||||||||||||||||||
۵ | اندازهگیری حجم نفتخام صادراتی از بهرگان | عمقیابی مخازن ذخیره ساحلی | ||||||||||||||||||||||||||||
۶ | اندازهگیری حجم نفتخام صادراتی از پایانه شناور ذخیرهسازی خلیجفارس | سامانه اندازهگیری اولتراسونیک | ||||||||||||||||||||||||||||
۷ | اندازهگیری حجم نفتخام صادراتی از پایانه شناور فراورشی کوروش | سامانه اندازهگیری توربینی | ||||||||||||||||||||||||||||
۸ | اندازهگیری حجم نفتخام صادراتی از پایانه جاسک | سامانه اندازهگیری توربینی در پایانه نفتی جاسک | ||||||||||||||||||||||||||||
۹ | اندازهگیری حجم نفتخام وارداتی، صادراتی و طرح معوض در پایانه نفتی نکا | ۱ ـ سامانه اندازهگیری جابجایی مثبت برای واردات و طرح معوض
جدول (۲): اندازهگیری حجم نفت، مایعاتگازی و نفتای طبیعی تحویلی به پالایشگاهها، مجتمعهای پتروشیمی، فروش در بورس انرژی و قراردادهای داخلی
اندازهگیری گاز تحویلی به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیجفارس |
۱ـ سامانه اندازهگیری اولتراسونیک در خروجی تأسیسات گاز و گازمایع ۹۰۰، ۱۰۰۰،۱۲۰۰
کلیه شرکتهای تابعه وزارت نفت موظف به ارائه گزارش مدارک فنی مربوط به تجهیزات اندازهگیری، آمار و اطلاعات کمی و کیفی و ریز محاسبات مورد درخواست نمایندگان “ادارهکل نظارت” در مناطق عملیاتی میباشند. ج ـ نفت: نفتخام و میعاناتگازی ماده(۱۷)ـ تأیید صحت و اعتبار اندازهگیری: فرآوردههای اصلی در خروجی پالایشگاههای نفتی حسب مورد و با درجههای کیفی متفاوت، اندازهگیری و به شرکت ملی پخش به نمایندگی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تحویل داده میشود. تبصره ـ کلیه شرکتهای مشمول این دستورالعمل موظفند، در حضور نماینده “اداره کل نظارت” نمونهبرداری و آزمایشهای کیفی را به انجام برسانند و برگه گواهی کیفیت در هر تحویل و تحول مورد تأیید نمایندگان شرکت تحویلدهنده، شرکت تحویلگیرنده و آن اداره کل قرار گیرد. هدف از این قرارداد اصلاح رابطه مالی دولت با طرف دوم و دریافت تمامی هزینههای طرف دوم بابت عملیات توسعه، نگهداشت و بهرهبرداری از میادین نفت و گاز در قالب دستمزد به ازای هر بشکه نفت و هر مترمکعب گاز غنی تولیدی است. ث ـ حجم خالص استاندارد (NSV): حجم خالص استاندارد در دمای (۶۰) درجه ماده(۵)ـ نحوه اندازهگیری نفتخام و میعانات گازی تولیدی: ۲ـ سامانه اندازهگیری اوریفیسی مسیر سوخت مصرفی واحد اتانزدایی |
|||||||||||||||||||||||||||
۸ |
شرکتهای اصلی موظفند به صورت سالانه نسبت به تدوین و ارائه مشخصات کیفی خوراک و یا فرآوردههای اصلی تحویلی آن شرکتها (SPEC) حسب مورد و با هماهنگی “اداره کل نظارت” اقدام نمایند. هرگونه تغییر در محدوده مشخصات کیفی (SPEC) و روشهای نمونهبرداری و اندازهگیری کیفیت مواد نفتی مشمول این دستورالعمل، پس از هماهنگی با “ادارهکل نظارت” مجاز خواهد بود. این قرارداد در خصوص تمامی میادین مندرج در جداول پیوست شمارههای (۱) و (۲) مصوبه شورای اقتصاد و میادین/مخازن جدیدی که به مدار تولید میآیند، بین طرفین حاکم است. باتوجه به هدف و موضوع قرارداد، سایر موارد قراردادی و روابط مالی دولت با سایر اشخاص و شرکتها تابع شرایط، مقررات و قوانین قبلی است و در صورت اختلاف مفاد این قرارداد با سایر قراردادها، مفاد این قرارداد ملاک عمل خواهد بود.
ماده(۱۴)ـ مبادی ثانویه: ۲ـ سامانههای اندازهگیری جابجایی مثبت برای فرآورده نفتسفید و نفتگاز |
|||||||||||||||||||||||||||||
۵ | اندازهگیری حجم فرآوردههای نفتی تحویلی به شرکت ملی پخش از پالایشگاه بندرعباس، اصفهان، تهران و شیراز | سامانه اندازهگیری توربینی و جابجایی مثبت نصب شده در پالایشگاه | ||||||||||||||||||||||||||||
۶ | اندازهگیری حجــم فرآوردههای نفتی تحویلی به شرکت ملی پخش از پالایشگاه لاوان | ۱ـ عمقیابی مخازن ذخیره فرآورده در پالایشگاه
کلیه شرکتهای فرعی موظفند مقادیر هرگونه هدررفتگی عملیاتی را بهمحض وقوع به مناطق عملیاتی “اداره کل نظارت” جهت بررسی و تخمین آن اعلام نمایند. همچنین گزارش واحد HSE نیز میبایست به “اداره کل نظارت” ارسال گردد. ۲ ـ عمقیابی مخازن ذخیره پالایشگاه (مبدأ ارسال نفتخام هنگام از قشم) ۲ـ توزین تانکرهای جادهپیما توسط باسکولهای مورد تأیید صرفاً برای فرآورده نفتکوره |
||||||||||||||||||||||||||||
۶ | اندازهگیری حجم نفتکوره بانکرینگ در پخش بندرعباس | ۱ـ عمقیابی مخازن ذخیره
۱۰ـ۱ـ دولت: دولت جمهوری اسلامی ایران ط ـ تحویلدهنده: کلیه شرکتهای فرعی که به نمایندگی از شرکتهای اصلی اقدام به تأمین و ارسال خوراک/ سوخت به سایر واحدهای مصرفکننده مینمایند. ج ـ تسویهحساب نهایی مالی حداکثر تا پایان خردادماه سال آتی انجام خواهد شد. درصورتیکه برای سال مالی جاری بر مبنای این قرارداد، طرف دوم به خزانه بدهکار شود، باید ظرف (۳) ماه بدهی خود را به خزانه پرداخت نماید و درصورتیکه از خزانه بستانکار شود، مجاز است ظرف همین مدت، مبلغ بستانکاری خود را از محل درآمدهای حاصل از تولیدات نفت و گاز برداشت نماید. در خصوص میزان تولید نفتخام و میعاناتگازی شرکت ملی نفت ایران تا زمانی که الزامات اندازهگیری دقیق (CUSTODY) تحقق نیافته، بر اساس مجموع مقادیر صادرات، تحویلی به پالایشگاهها و پتروشیمیها و سایر خریداران داخلی، تغییرات موجودی مخازن اصلی و ذخایر پایانهها، تغییرات موجودی مخازن عملیاتی خطوط لوله و میزان تغییرات موجودی ذخایر واحدهای بهرهبرداری تولید و پالایشگاههای گاز و با تأیید “اداره کل نظارت” انجام گردد. هـ ـ مبالغ دستمزدهایی که طبق مصوبه شورای اقتصاد بر حسب نوع فعالیتهای طرف دوم، به این شرکت تعلق میگیرد، صرفاً برای محاسبه سهم طرف دوم از تولید نفت و گاز و تعیین درآمد استحقاقی به این شرکت خواهد بود. لیکن نحوه هزینه کرد و تخصیص منابع حاصله به هزینههای جاری یا سرمایهای شرکت، کماکان تابع ارقام مصوب در بودجه این شرکت و شرکتهای عملیاتی خواهد بود. الف ـ حق حاکمیت و مالکیت عمومی بر کلیه منابع و ذخایر نفت و گاز طبیعی کشور از طریق وزارت نفت به نمایندگی از طرف دولت اعمال میشود. ۱۳ ـ گاز: مجموع احجام گاز شامل اجزای متان، اتان، پروپان، بوتان و اجزای (C۵+) در مرحله (فاز) گازی که تحت شرایط عملیاتی امکان جداسازی اجزای آن وجود دارد. ۵ ـ خزانه: خزانهداری کل کشور. ب ـ مالیات و عوارض بر ارزشافزوده نفت و گاز تولیدی توسط طرف دوم و شرکتهای عملیاتی فقط یکبار در انتهای زنجیره تولید و توزیع و بر مبنای ضوابط تبصره (۵) ماده (۱۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده ـ مصوب ۱۴۰۰ ـ و آییننامه مربوط محاسبه و دریافت میشود. ح ـ گاز غنی: گاز شامل اجزای متان، اتان، پروپان و بوتان و اجزای C۵+ در فاز گازی که تحت شرایط عملیاتی امکان جداسازی اجزای آن وجود دارد. تبصره ـ کلیه شرکتهای تابعه وزارت نفت مکلف میباشند نسبت به اختصاص بودجه لازم جهت تأمین سامانههای موضوع ماده فوق و ماده (۱۱) در قالب ردیف بودجه مستقل اقدام نمایند. ماده۱۰ـ در سال ۱۴۰۱، سهم شرکت نفت در اجرای این آییننامه، در هر صورت نباید از چهارده و نیم درصد (۵/۱۴%) ارزش مجموع تولیدات نفت و گاز تجاوز کند. جواد اوجی ـ وزیر نفت |
از طرف شرکت ملی نفت ایران
د ـ طرف دوم مکلف است ظرف (۱۵) روز از اعلام اداره نظارت، درخواست خود برای دریافت دستمزد ماهانه خود از مجموع درآمد حاصل از فروش تولیدات نفت و گاز را به خزانه اعلام نماید. خزانه مکلف است پس از دریافت درخواست، نسبت به واریز مبلغ مورد درخواست طرف دوم اقدام نماید. اقلام عمده درآمد حاصل از فروش تولیدات نفت و گاز به شرح تبصرههای زیر میباشد: ب ـ شرکتهای اصلی: شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ۴ـ سازمان برنامه: سازمان برنامه و بودجه کشور. در این قرارداد اصول زیر حاکم است: تبصره۲ـ در کلیه مبادی مذکور در جداول ۱ تا ۹ این دستورالعمل که روش اندازهگیری “سامانههای اندازهگیری نصب شده در محلهای اندازهگیری” عنوان شده است، اعلام اولویت سامانه و روش اندازهگیری توسط “ادارهکل نظارت” انجام میپذیرد. ماده۹ـ مبالغ دستمزدهایی که طبق مصوبه شورای اقتصاد بر حسب نوع فعالیتهای شرکت نفت، به این شرکت تعلق میگیرد، صرفاً برای محاسبه سهم شرکت نفت از تولید نفت و گاز و تعیین درآمد استحقاقی به این شرکت خواهد بود. لیکن نحوه هزینهکرد و تخصیص منابع حاصله به هزینههای جاری یا سرمایهای شرکت، کماکان تابع ارقام مصوب در بودجه این شرکت و شرکتهای عملیاتی در چهارچوب قوانین و مقررات خواهد بود. ج ـ سهم (دستمزد) طرف دوم از میزان تولید نفت خام و گاز غنی تولیدی از هر میدان/مخزن بر اساس احجام اندازهگیری شده و واحدهای تعیین شده دستمزد به ازای هر بشکه نفت خام و هر مترمکعب گاز غنی در مصوبه شورای اقتصاد محاسبه میشود و به نحوه مصرف (تحویل داخل یا صادرات)، نوع و قیمت فروش و درآمدهای ناشی از آن بستگی ندارد. ۷ـ۱ـ قانون الحاق (۲): قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ـ مصوب ۱۳۹۳ ـ . ۲ ـ سامانه اندازهگیری جابجایی مثبت (مبدأ ارسال بندر سیراف)
|
۱ ـ سامانههای اندازهگیری جابجایی مثبت و اولتراسونیک سایت ۱ و سامانه اندازهگیری توربینی سایت ۲ (مبدأ ارسال عسلویه)
۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور. دولت جمهوری اسلامی ایران ماده۷ـ تا زمان اجرای رویه مقرر در این آییننامه، روال مقرر قانونی جاری، ملاک قانونی در روابط مالی بین شرکت نفت و دولت تا ابتدای سال ۱۴۰۱ (موضوع ماده (۱) قانون الحاق (۲) و بند (الف) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور) از جمله واریز سهم چهارده و نیم درصد (۵/۱۴%) شرکت نفت از صادرات نفت خام و میعانات گازی توسط بانک مرکزی، برداشت درآمدهای حاصل از فروش مایعات گازی، اتان و گاز مایع، واریز سهم شرکت نفت از درآمدهای ناشی از فروش فرآوردههای نفتی مطابق ضوابط تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و آییننامه اجرایی آن توسط سازمان هدفمندسازی یارانهها، کماکان به صورت علیالحساب در طول سال۱۴۰۱ برقرار خواهد بود. تبصره۴ـ شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مکلف است بر اساس قرارداد فروش نفت خام و میعانات گازی که توسط وزارت نفت ابلاغ میشود مابهالتفاوت ارزش خوراک نفت خام و میعانات گازی تحویلی به شرکتهای پالایش نفت با فرآوردههای نفتی تحویلی از آنها را به صورت ماهانه از شرکتهای پالایش نفت دریافت و به حساب طرف دوم واریز نماید. د ـ STS (Ship to Ship): روش انتقال محمولههای نفتی بین دو کشتی جدول (۵): اندازهگیری وزن گازمایع تحویلی از پالایشگاهها به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران
تبصره۱ـ مقادیر قطعی تولید نفت خام و گاز غنی و دستمزد طرف دوم اعلامی توسط وزارت نفت (اداره کل نظارت) ملاک تسویه حساب نهایی طرف دوم با دولت (خزانه) میباشد. ماده(۲۶)ـ بهروزرسانی دستورالعمل: ماده(۱۸)ـ مشخصات کیفی خوراک و فرآوردههای اصلی: تبصره۱ـ الگو و ساختار این قرارداد، قرارداد خدمت خواهد بود. ۲ـ عمقیابی مخازن کشتی بر اساس ماده ۱۴ این دستورالعمل (ارسال از لنگرگاه) |
||||||||||||||||||||||||||
۵ | اندازهگیری حجم فرآوردههای نفتی صادراتی، بانکرینگ و فروشمرزی در انبارهای مناطق شرکت ملی پخش | ۱ـ سامانههای اندازهگیری جابجایی مثبت و توربینی بازوهای بارگیری
۱۱ـ۱ـ تولیدات نفت و گاز: نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی، مایعات گازی و کلیه محصولاتی که در تأسیسات تولیدی طرف دوم از کلیه میدانهای نفتی و گازی کشور توسط طرف دوم و شرکتهای تابعه و وابسته تولید میشود و میتواند به صورت مستقیم مصرف و یا در سایر واحدهای عملیاتی پالایشگاهی و پتروشیمیایی به محصول نهائی تبدیل شود. ذ ـ GSV (Gross Standard Volume): حجم استاندارد ناخالص براساس شاخصهای کیفی محموله ماده(۱۱)ـ نقاط فاقد سامانه (سیستم) اندازهگیری دقیق: ۹ـ۱ـ مصوبه شورای اقتصاد: سندی که در اجرای جزء (۲) بند (ص) تبصره (۱) قانون برای تعیین سهم / دستمزد طرف دوم از تولید نفت و گاز کشور به تفکیک هر میدان به تصویب شورای اقتصاد میرسد. ماده۱۱ـ مالیات متعلقه و سود سهام
|
اندازهگیری حجم گاز غنی تحویلی به شرکت ملی گاز از میادین نار و کنگان | سامانههای اندازهگیری نصب شده براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||
۴ | اندازهگیری حجم گاز غنی تحویلی به شرکت ملی گاز از میدان سرخون | سامانههای اندازهگیری نصب شده براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۵ | اندازهگیری حجم گاز غنی تحویلی به شرکت ملی گاز از میدان هنگام و گورزین | سامانههای اندازهگیری اوریفیسی نصب شده در خروجی نمزدایی گورزین و پالایشگاه گاز هنگام براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۶ | اندازهگیری حجم گاز غنی تحویلی به شرکت ملی گاز از میادین آغار و دالان | سامانههای اندازهگیری اوریفیسی نصب شده در خروجی پالایشگاه گاز فراشبند براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۷ | اندازهگیری حجم گاز غنی تحویلی به شرکت ملی گاز از میادین تابناک، هما، شانول و وراوی | سامانههای اندازهگیری نصب شده براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۸ | اندازهگیری حجم گاز تحویلی به شرکت ملی گاز از تأسیسات ذخیرهسازی سراجه | سامانههای اندازهگیری نصب شده براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۹ | اندازهگیری حجم گاز غنی تحویلی به شرکت ملی گاز از میدان تنگبیجار | سامانههای اندازهگیری نصب شده براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۱۰ | اندازهگیری حجم گاز غنی تحویلی به شرکت ملی گاز از میدان پارسجنوبی | سامانههای اندازهگیری نصب شده براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۱۱ | اندازهگیری حجم گاز غنی تحویلی به شرکت ملی گاز از کارخانههای گاز و گاز مایع | سامانههای اندازهگیری نصب شده براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۱۲ | اندازهگیری حجم گاز غنی تحویلی به شرکت ملی گاز از کارخانه بهرهبرداری نفتسفید (پالایشگاه گاز مسجد سلیمان) | سامانههای اندازهگیری نصب شده براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۱۳ | اندازهگیری حجم گاز غنی تحویلی به شرکت ملی گاز از کارخانه گاز و گازمایع ۱۶۰۰ به پالایشگاه گاز بیدبلند | سامانههای اندازهگیری نصب شده براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۱۴ | اندازهگیری حجم گاز مصارف عملیاتی، سوزانده شده و تزریقی | سامانههای اندازهگیری نصب شده براساس ماده (۶) این دستورالعمل | ||||||||||||||||||||||||||||
۱۵ | گاز تحویلی شرکت نفت فلاتقاره ایران به پالایشگاه لاوان | سامانه اندازهگیری اوریفیسی نصب شده در شرکت نفت فلاتقاره | ||||||||||||||||||||||||||||
۱۶ | گاز تحویلی شرکت نفت فلات قاره ایران به نیروگاههای کیش و قشم | سامانههای اندازهگیری اوریفیسی و توربینی نصب شده با رعایت مفاد ماده (۶) این دستورالعمل |
موضوع قرارداد تعیین و نحوهی دریافت سهم (دستمزد) طرف دوم از تولید نفت و گاز کشور به تفکیک هر میدان / مخزن نفت و گاز بر مبنای ضوابط مندرج در مصوبه شورای اقتصاد، روش و مرجع اندازهگیری تولیدات نفت و گاز و نیز تعیین روش تسویه حساب درآمدهای ناشی از فروش تولیدات نفت و گاز بین خزانه و طرف دوم است.
۴ـ سامانه اندازهگیری اولتراسونیک گاز سوخت و گازهای اسیدی و تزریقی